Wat vinden anderen?

Janita, 34 jaarJanita

Ik heb de hulp van Astrid ingeroepen omdat ik op een verantwoorde manier wilde afvallen, terwijl ik nog borstvoeding gaf, en om het vervolgens voort te zetten toen ik de borstvoeding af ging bouwen. Astrid geeft heldere, concrete tips en komt samen tot realistische doelen, zonder zich te laten leiden door vage foodtrends. Niet alleen op het gebied van voeding, maar ook beweging, echt een totaalplaatje. 

Soms tips waarvan je denkt: waarom ben ik daar zelf niet opgekomen? Regelmatig tips waarvan je denkt: daar was ik zelf nooit opgekomen! Een simpel voorbeeld: ik liep hard, maar om dat regelmatiger te gaan doen en een doel voor ogen te hebben stelde ze voor dat ik me ging inschrijven voor een wedstrijd, dat heb ik gedaan en vervolgens liep ik een klein jaar na onze eerste afspraak mijn eerste wedstrijd 5 km en inmiddels ben ik aan het trainen voor de 10EM!

 

Thea, 62 jaar

Tijdens de overgang ben ik ongemerkt 10 kg aangekomen. Van alles heb ik geprobeerd om af te vallen: sporten, goed op mijn etenThea letten, niet snoepen, maar er ging nog geen ons vanaf. Volgens de huisarts moest ik me daar maar bij neerleggen wat het is nu eenmaal zo. Toen kwam ik in contact met Astrid. Zij liet me een week lang alles opschrijven wat ik at en tussendoor gebruikte. Nadat ze dit alles had bekeken hebben we een gesprek gehad.

Nu bleek dat ik op zich niet heel verkeerd at, maar eigenlijk veel te weinig over de dag verspreid. Na het ontbijt at ik altijd vrij vroeg een kleine lunch en dan helemaal niks meer tot het avondeten. We zijn mijn eetmomenten gaan splitsen en hebben er 6 eetmomenten over de dag verspreid van gemaakt. Verder ben ik beter gaan letten op magere variaties van producten, olie in plaats van boter om te bakken en Losalt in plaats van gewoon zout.

Ook hebben we samen gekeken naar welke sporten ik zou kunnen doen. In het verleden sportte ik graag, maar dit was de laatste jaren een beetje op de achtergrond geraakt. Uiteindelijk heb ik toen voor yoga gekozen. Dit was een sport waar ik helemaal geen ervaring mee had en zelf zou ik hier waarschijnlijk ook niet op gekomen zijn. Maar de combinatie van ontspanning, kracht en houding spraken me erg aan.

In het begin was het even wennen omdat ik voor mijn gevoel meer at dan normaal. Wel heb ik totaal geen honger gehad en in het weekend at ik ook wel een stukje vlaai,want ik bak graag. Het ging heel goed en langzaam aan zag ik bij iedere wekelijkse weegbeurt iets van gewicht afgaan. In totaal ben ik 11 kg afgevallen en ben ik van maat 46/48 naar 42 gegaan!

Mijn gewicht is nu stabiel en als ik wat aankom, bijvoorbeeld op vakantie, let ik weer extra op mijn eetgedrag en dan ben ik de extra kilo’s zo weer kwijt. Eigenlijk is dit geen dieet maar een andere manier van eten waar ik me heel goed bij voel!