Pasta met tomaten, geitenkaas en rucola

Dit is een perfect recept voor doordeweeks. Binnen een half uurtje op tafel, lekker fris en boordevol vitamines.

Ik probeer altijd minimaal 200 gram groenten per persoon in mijn gerechten te gebruiken en in verhouding minder pasta of rijst. Soms lijkt dat heel veel, want groente is vaak licht. Maar het is een makkelijke en smakelijke manier om 2 ons groenten per dag binnen te krijgen. Bovendien vult groente goed, bevatten ze veel vezels en wanneer je meer dan 1 soort groente gebruikt, wordt het zeker niet saai. Verder zorg ik er altijd voor dat ik volkoren pasta gebruik.

Ik vind tomaten heerlijk, dus ik heb er geen moeite mee om een pondje tomaten door deze pastasalade te gooien. En de extra rucola geeft het geheel wat pit.

Je kunt de kaas eventueel ook weglaten, en nog wat andere groenten, zoals stukjes paprika of zontomaatjes, toevoegen. Of rooster wat nootjes of zaadjes en roer deze er doorheen. 

Ingrediënten voor 2 personen

  • 150 gram volkoren pasta, kleine pasta werkt het beste in dit gerecht
  • 400 gram tomaten, in stukken gesneden en zaadjes eruit gehaald
  • Stukje zachte geitenkaas
  • Zwarte olijven in plakjes (zelf gesneden of in plakjes gekocht)
  • 2 eetlepels balsamicoazijn (of meer als je het lekker vindt)
  • 2 eetlepels olijfolie
  • hand (of 2, of 3) rucola
  • verse basilicum in stukjes geplukt, naar smaak

Pasta met tomaten, geitenkaas en rucola

Bereiding

Balsamico en olijfolie mengen met wat peper en zout.

Tomaten in grote kom mengen met verbrokkelde geitenkaas, olijven, rucola, balsamico/olijfoliemengsel en basilicum. Laten staan en smaken laten intrekken totdat pasta klaar is.

Pasta koken en mengen met de tomaten. Eventueel nog wat extra basilicum er overheen strooien.

Veganize It!

Voor een veganistische variant laat je eenvoudig de kaas achterwege. Voor de bite kun je wat zontomaatjes of geroosterde nootjes toevoegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *